Stress

 Onzekerheid, uitputting, spanning en onrust, geen energie meer hebben. Bijna een miljoen Nederlanders worstelen met deze gevoelens. Af en toe wat stress is oké. Sommige mensen presteren (dat denken ze ) dan beter. Echter, langdurige stress en spanning kan leiden tot allerlei fysieke, mentale en sociale klachten. Stress is één van de belangrijkste reden waardoor ons lichaam aftakelt.

HOE ONTSTAAT STRESS?

Vanuit biologisch oogpunt is stress een reactie op een bedreigende situatie. Vroeger zorgde deze reactie ervoor dat de mensen zich snel uit de voeten konden maken wanneer er gevaar dreigde, bijvoorbeeld als ze een leeuw tegenkwamen. Voor de moderne mens komt het van pas als we bijvoorbeeld niet goed opletten in het verkeer, of als iemand je ineens heel erg laat schrikken. Dit zijn kleine stress momentjes, waar je lichaam snel van herstelt.

De ballast die jij bij je draagt bepaalt hoe jij je voelt, denkt, handel, reageert. Denk hierbij aan beperkende gevoelens, overtuigingen en angsten. De beperkende gevoelens heb jij opgeslagen in jouw lichaam en de beperkende overtuigingen op de harde schijf van jouw onderbewustzijn. Deze ballast kan in het dagelijkse leven getriggerd worden door vervelende situaties. Denk hierbij aan een ruzie in de familie, een ontslag, financieel tekort, verhuizing of ziekte. Hierdoor ervaart jij spanning in jouw lichaam (de spieren spannen zich aan, de bloeddruk en de hartslag schieten omhoog. Het bloed stroomt van de organen naar de spieren) en ga je piekeren. Deze gevoelens en gedachten worden gereguleerd door de Hypothalamus. Wanneer deze geprikkeld wordt is er dus kennelijk iets aan de hand in jouw leven. Vervolgens geeft deze onze bijnieren de opdracht om Adrenaline, Noradrenaline en Cortisol te produceren. Daardoor krijg jij het gevoel van stress. Hoe meer gevoelens en overtuigingen er geraakt worden hoe meer stress jij ervaart.

ACCEPTEREN HELPT STRESS TE VERMINDEREN

De wijze waarop jij in deze situatie staat, bepaalt mede of het stressgevoel aanhoudt of vermindert. Wanneer jij de situatie accepteert dan ontspant jouw lichaam en neemt het stressgevoel direct iets af. Vecht jij tegen of vlucht jij voor deze situatie dan neemt het gevoel van spanning en stress juist toe. Met vechten bedoel ik, erover klagen of de schuld buiten jezelf zoeken.
Een vervelende gebeurtenis kun jij niet veranderen. Echter onze angsten en onzekerheden maken het ons soms lastig het positieve of noodzakelijke in een vervelende gebeurtenis te zien.
Om stress te voorkomen zal jij hoe dan ook met jezelf aan de slag moeten gaan. Onderstaande algemene anti stress tips helpen jou met het ordenen van jouw gedachten, acceptatie van jouw situatie en daardoor stress te verminderen. Echter daarmee pak jij niet direct de innerlijke oorzaak aan. Hiermee bedoel ik jouw ballast! Hoe je deze aanpak beschrijf ik zo. Eerst wat algemene anti stress tips om je stress bestendiger te maken en acute stressgevoelens te verminderen.

ALGEMENE ANTI STRESS TIPS

• Een wandeling of een andere ‘ontspannende’ bezigheid kan jouw helpen stress te verminderen en weer te ontspannen. Zet je telefoon, computer is uit. Je hoeft niet altijd bereikbaar te zijn.
• Adem bewust met een zucht uit. Wacht tot je vanzelf weer rustig inademt. Herhaal dit vijf keer.
• Accepteer de situatie waarin je zit. Vecht er niet tegen. Besef dat deze je uiteindelijk verder gaat brengen. Prent je vooral in dat je altijd tijd genoeg hebt! Diegene die je onder tijdsdruk zet ben je gek genoeg vaak zelf.
• Volg altijd jouw gevoel. Zo voorkom jij onnodige stress gevoelens.
• Sport regelmatig | Sporten heeft een positief effect op het verminderen van stress.
• Vermijd suiker en cafeïne | Deze stoffen stimuleren namelijk de aanmaak van het stresshormoon Cortisol.

ANTI STRESS OPLOSSING

Nogmaals, de ballast die jij bij je draagt bepaalt direct de mate van stress en spanning die jij ervaart in bepaalde situaties. Ook of iets wel of niet lukt in jouw leven. Volgens Dr. Bruce Lipton , celbioloog aan de Harvard University, bepaalt deze ballast mede welke ziekten zich bij jou zouden kunnen ontwikkelen. Niet alleen onze ballast heeft zo een enorm belastend effect op ons leven. Positieve gevoelens zoals zelfvertrouwen, doel, vastberadenheid, positiviteit, vreugde, eigenwaarde en zelfrespect kun jij zomaar verliezen door vervelende of traumatische ervaringen of gebeurtenissen in jouw leven. Gelukkig kun je hier wat aan doen!
Binnen de Body Mind Release methode heeft Hans de Waard de innerlijke oorzaak van onze levensklachten volledig in kaart gebracht. Deze kan ik gericht voor jou uittesten. Tijdens een individueel Body Mind Release behandelingstraject leer ik je deze zelfstandig los te laten. Ook leer jij positieve gevoelens die jij wellicht ooit verloren hebt weer terug te halen. Dit traject duurt slechts zeven weken waarbij je dagelijks twee x 15 minuten aan de slag gaat. Daardoor krijg je direct meer energie, levensvreugde, rust en vooral ook ontspanning.

Bron: Hans de Waard, ontwikkelaar BMR methode en Jassen techniek